سید خراسانی

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ سید خراسانی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

سخن اول (در خلوت یار)معبود من! به مسجد، سجده گاه عاشقان و سر بر آستان نهادگان و خانه امن و آرامش تو آمده ام! مکانی که پروازها از آن سر گرفته و محل نزول فرشتگان و مجمع عاشقان و محفل کروبیان است. بدان امید آمده ام که در کنار بوستان ومقربان قرار گیرم تا شاید گوشه چشمت بر من گنهکار افتد. صبحگاه سیزده رجب مساجد جامع بسیاری از شهرهای ایران اسلامی شاهدحضور عاشقان شیفته ای است که به قصد اقامتی سه روزه دراین مکان مقدس حضور می یابند و به دور از دنیا و جلوه های دلفریب آن در سفری از خانه خویش به خانه دوست شرکت جسته و به راز و نیاز با خدای بی نیاز بنده نواز می پردازند. “اعتکاف” سنت نیکوی دیرپایی است که از پیامبران به یادگار مانده و تا امروز ادامه یافته است. این برنامه معنوی هر سال مشتقاان و طرفداران بیشتر می یابد، عبادتی که در خلوت انسان با پروردگار مهربان شکل می گیرد و دلهای شیفتگان حضرتش را جلامی بخشد.

1- تعریف اعتکاف:اعتکاف به معنی اقامت گزیدن در جایی است به طوری که معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد.


2- ارکان اعتکاف: ارکان عبادت یعنی اجزایی که عمدا یا سهوا ترک شوند، آن عبادت باطل می شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارتند از نیت، توقف در مسجد یا مساجد چهارگانه معروف، کمتر از سه روز نبودن اعتکاف، روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف.


3- اعتکاف در فقه:اعتکاف از اصطلاحات فقه اسلامی و به معنی اقامت طولانی در یکی از مساجد جامع به منظور عبادت است و از جمله عبادت هایی است که سابقه تاریخی فراوانی دارد. بسیاری از پیامبران و موحدان برای راز و نیاز با خداوند و تهذیب نفس و تقویت روح به مدت طولانی در نقطه ای معین و به دور از زندگی مادی اقامت می گزیدند.

4- سنت پیامبر در اعتکاف:پیامبر اسلام نیز پس از بعثت به این سنت دیرینه عمل می فرمود و همه ساله در دهه سوم ماه رمضان در مسجدالنبی در مدینه چادری برپا می کرد، در آنجا معتکف می شد و به عبادت می پرداخت.


5- مکان های اعتکاف:بهترین مکان ها برای اعتکاف مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد سهله است و پس از آنها مساجد جامع شهرها. اعتکاف از جمله عبادت های مسحتب موکد در اسلام است. در ایام اعتکاف مباشرت با همسر و بیرون رفتن از مسجد به مدت طولانی و برای کارهای غیرضروری مجاز نیست.


6- زمان های اعتکاف:ایام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان و نیز ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است.


7- کلام برگزیده ای از ادبیات فارسی به نقل از حضرت امام(ره): در حلقه درویش ندیدیم صفایی، در صومعه از او نشنیدیم درایی، در مدرسه از دوست نخواندیم کتابی، در ماذنه از یار ندیدیم صدایی، در جمع کتب هیچ حجابی ندریدیم، در درس صحف راه نبردیم به جایی، در بتکده عمری به بطالت گذراندیم، در جمع حریفان نه دوایی و نه دایی، در جرگه عشاق روم بلکه بیابم، از گلشن دلدار نسیمی ردپایی، این ما و منی زعقل و عقالست در خلوت، مستان نه منی هست و نه مایی.


8- اعتکاف از زبان نبی اعظم(ص:)رسول اکرم(ص) فرمود: ”اعتکاف، در ده روز از روزهای رمضان معادل دو حج و دو عمره است.” همچنین فرموده اند: “اعتکاف از روی ایمان و اخلاص باعث آمرزش گناهان گذشته می شود.” در جایی دیگر از ایشان نقل است: “خداوند متعال در هر روز 120 رحمت بر خانه کعبه نازل می فرماید 60 رحمت از آن طواف کنندگان، 40 رحمت از آن معتکفان و 20 رحمت از آن تماشاگران است.”


9- سخنی نغز و عارفانه در باب اعتکاف:چه عبادت عجیبی، هم خود عبادت است و هم عبادات دیگر را در خود دارد. نماز دارد، آن هم چه نمازی؛ در اول وقت به جماعت با حضور قلب، به دور از ریا، با تضرع و خشوع.روزه هم دارد و آن هم چه روزه ای، در بهترین ایام در حالی که همه اعضای وجود انسان روزه دار است. زبان، چشم و قلب، همه در روزه اند. دعا نیز دارد، آن هم چه دعایی، در خلوت، با وضو، در حال روزه، در بهترین اوقات شبانه روز و در بهترین زمان سال. توبه آن هم چه توبه ای، همچون توبه نصوح با بهترین حالت و در بهترین روز خدا.


پس چه خوب است برای تقرب بیشتر به درگاه خداوند اعتکاف را تجربه کنیم.


و در کلام آخر نیز از همه معتکفان عزیز که اوقات خاص خداوند را غنیمت شمرده اند و خود را در معرض نسیم های الهی قرار داده اند، التماس دعا داریم و از آنها جهت دعا برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) و طول عمر با عزت رهبر فرزانه انقلاب و اتحاد ملت ایران و انسجام کشورهای اسلامی و رفع فتنه ها از مرز و بوم مملکتمان دست یاری می طلبیم وامیدواریم که این رزق و روزی مقدس که نصیبشان شده قدر بدانند و عبادات خالصانه آنها مورد رضایت پروردگار متعال قرار بگیرد. انشاءالله



[ سه شنبه 91/2/26 ] [ 4:56 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه