سید خراسانی

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ سید خراسانی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

رهبران سعودی اخیرا به اطلاع رئیس جمهوری آمریکا رسانده اند که آمادگی کامل برای تامین هزینه های جنگ علیه ایران را نیز دارند و رهبران سعودی، آمریکا را برای حمله به ایران تشویق کرده اند. این خبر بهانه ای شد برای بررسی اجمالی سیاست انفعالی دستگاه دیپلماسی ایران در برابر رفتارهای خصمانه مکرر عربستان سعودی در قبال ایران، در طی 20 سال اخیر. 

خوشبختانه خبر اعدام ایرانی ها در عربستان فعلا تکذیب گردید. و الا اگر چنین خبر وحشتناکی حقیقت داشته باشد ملت مسلمان ایران انتظار برخوردی قاطع و در خور با آل سعود را دارد که کمترین آن، شکایت به دادگاه های بین المللی علیه سعودی و پیگیری جدی آن می باشد.
بعد از پایان جنگ تحمیلی دولت های مختلف علی الدوام، به طرق متعدد سعی در تنش زدایی و بهبود رابطه با عربستان نمودند که واقعیت های دو دهه اخیر عدم موفقیت چنین فرایندی را نشان می دهد. چه روابط شخصی دوستانه دولت سازندگی، چه تنش زدایی دولت اصلاحات و چه مهرورزی دولت آبادگران عایدی چندانی نصیب جمهوری اسلامی نکرد. و تنها عایدی ما از این همه تلاش باز شدن فدک جهت زیارت هاشمی و هیئت همراه از این مکان، تغییری کوچک در برخورد وهابی ها با زائرین ایرانی بقیع، گرفتن عکس یادگاری ملک عبدالله و احمدی نژاد با هم و کسب وجه ضد صهیونیستی( با توجه به محبوبیت احمدی نژاد در دور اول ریاست جمهوری به علت مواضع ضد اسرائیلی اش در جهان اسلام) و سرانجام حضور وزیر ارشاد دولت اصلاحات در کنار ضد انقلاب در اجلاس ملک عبدالله سعودی! بود. حتی این رژیم در برخوردش با زائرین بقیع نیز، علی رغم قولش، دائم دچار نوسان و تذبذب بوده است.

واقعیت این است که نظام جمهوری اسلامی ایران و رژیم آل سعود با هم تفاوت ماهوی و بنیادین دارند و این همه نرمش و انفعال در قضایای فیمابین، به بهانه تقریب و تنش زدایی ثمر بخش نخواهد بود. حکومت دیکتاتور آل سعود که غیر دموکراتیک بودنش محل بحث نیست، مذهبی و مسلمان بودن آن نیز به شدت زیر سوال است. هرچند ظاهرا ادعای رهبری اهل سنت را دارد، اما به کرات مواضعی تند و خصمانه علیه گروه مقاومت سنی حماس اتخاذ کرده است و در نسل کشی دنباله دار مسلمانان سنی در فلسطین، نه تنها سکوت کرده است بلکه در حمله 22 روزه به نوار غزه سوخت جنگنده های اسرائیلی را نیز تامین نمود! در حقیقت تنها شاقول عربستان تامین امنیت رژیم آل سعود است که آن هم تاکنون به وسیله دولت آمریکا تامین شده است. 



معامله دوجانبه ای که در سوی دیگر معامله امنیت بازار انرژی آمریکا تامین می شود. 
عربستان تا کنون نه تنها سعی در تلطیف رابطه خصمانه خود با ایران نکرده است، بلکه در حد توانش از بهبود رابطه دیگر کشورها با ایران نیز جلوگیری کرده است. ناخوشایندی عربستان از توسعه رابطه عراق و مصر با ایران و تلاش 30 ساله بسیار برای جدایی دمشق از تهران از این جمله است. این رژیم حتی از بهبود روابط غرب با ایران، به ویژه آمریکا، نیز واهمه و دغدغه دارد و هرگاه در مقاطع مختلف زمانی احتمال حل شدن اختلافات موضعی ایران و غرب وجود داشته است، عربستان به شدت نگران و هراسان شده و سعی در به هم زدن فضای مثبت ایجاد شده نموده است، که نمونه آن می توان به موضع گیری سعودی ها در قبال نتیجه مثبت احتمالی مذاکرات هسته ای اشاره کرد. در واقع عربستان نگران است که با بهبود رابطه آمریکا با ایران از وزن و جایگاه عربستان سعودی در سیاست خاورمیانه ای آمریکا کاسته شود، و از اتکای صنعت آمریکا به شیرهای نفت شبه جزیره کم گردد. که این مساوی با تهدید جدی امنیت تخت سلطنت خادم الحرمین خواهد بود. 

در راستای رویکرد ضد ایرانی و ضد شیعی سعودی پادشاه عربستان در جایی بیان نموده است: " عربستان سعودی در جریان جنگ ایران و عراق 20 میلیارد دلار به صدام کمک کرد و اگر کمک های مالی ریاض نبود شیعه در سال 1982 و عملیات آزاد سازی خرمشهر یا انتفاضه شعبانیه در سال 1991قدرت را در عراق بدست می گرفت. من اکنون به شما می گویم که آماده ام 250 میلیارد دلار هزینه کنم تا مانع ارتقاء جایگاه شیعه در عراق که خطری برای حکومتم است شوم." 
علاوه بر سنگ اندازی در مسیر بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه، اتهام عربستان به ایران مبنی بر دست داشتن ایران در اعتراضات مردم بحرین بعدا توسط "بسیونی" گزارشگر عرب سازمان ملل در امور بحرین رد شد. عربستان در ربایش شهرام امیری استاد دانشگاه مالک اشتر و انتقال وی به آمریکا نقش داشت. این موضوع را خود امیری در برنامه زنده تلویزیونی ذکر نمود. عربستان در تبلیغ گسترده مذهب جعلی وهابیت در ایران که شیعه را رافضی می داند و به شدت به تفرقه شیعه و سنی دامن می زند نقش محوری ایفا می کند. عربستان حامی اصلی تروریست معدوم ریگی می باشد که در کشتن حدود 300 نفر ازهموطنان شیعه و سنی دست داشت. عربستان، مدعی دفاع از حقوق اهل سنت، پشتیبان مالی و تغذیه کننده فکری بقایای گروه ریگی است که عامل به شهادت رساندن مولوی جنگی زهی از علمای اهل سنت سیستان می باشد. عربستان ... 

می توان گفت که توطئه و خباثت های عربستان سعودی مسلمان! در این 33 سال برعلیه ایران اسلامی چیزی کمتر از آمریکا و انگلیس نبوده است که جمهوری اسلامی، به حق، در مورد انگلیس و آمریکا تاکنون موضع قاطع و مدبرانه ای داشته است. اما سوال اینجاست که چرا دستگاه دیپلماسی ایران در قبال سعودی این قدر ضعیف و انفعالی عمل می کند. جالب اینجاست که بعد از این همه جنایت ریگی و ربایش دانشمند ایرانی و... نه حداقل سفیر عربستان احضار شد، نه سخنگوی امور خارجه موضعی گرفت، و نه یکی از مسوولان سیاست خارجی از عربستان سعودی انتقادی نمود. کرارا در اخبار رسمی وزارت خارجه به دست داشتن یکی از کشورهای مرتجع منطقه در این توطئه ها اشاره می شود اما حتی از ذکر نام عربستان نیز خودداری می شود! شاید اگر شهرام امیری استاد ربوده شده، قبل از برنامه تلویزیونی با وزارت خارجه هماهنگی می کرد وی نیز از نام بردن از عربستان در ربودن خود خودداری می کرد!! اجمالا اینکه به نظر نمی رسد عملکرد 20 ساله دستگاه دیپلماسی ایران در قبال عربستان سعودی با اصل عزت، حکمت، مصلحتِ سیاست خارجی جمهوری اسلامی همخوانی داشته باشد.

با اصل عزت منافات دارد چون این دو دهه ما به غیر از تحقیر، چیزی از عربستان ندیدیم. چندان حکیمانه نیست چرا که نه تنها نرمش در مقابل عربستان به نفع ما، و به سود وحدت مسلمین تمام نشد بلکه برخورد عربستان با شیعیان، توطئه علیه سوریه و حزب الله و سعی در عادی ساز ی روابط با صهیونیست ها، از طرف آل سعود تشدید شده است. چندان هم به مصلحت نبوده است، چون در زمینه سیاسی و فرهنگی که اشاره شد اما از لحاظ اقتصادی صادرات ایران به عربستان رقم قابل ذکری نیست و فقط از این رابطه ظاهرا دو جانبه سود چند صد ملیاردی سفر حج ایرانیان به خزانه آل سعود واریز می شود. البته خود مقوله حج عمره، و علی الخصوص اعزام دانش آموزان به سفر حج ( آیا دانش آموزان 14 تا 17 ساله درکی از معنویت و حج دارند!! آیا سفر حج بر آنها تاثیری دارد!) و سفرهای چندین باره به حج بحث مبسوطی است که باید در مجال دیگری به آن پرداخت. خدا رحمت کند پدر علمای سعودی که حداقل سفر دانش آموزان دختر ایرانی را به حج ممنوع کردند!! 

فرجام سخن اینکه منظور این نیست ایران در قبال رفتارهای ناشایست و غیرسازنده آل سعود به عربستان لشکرکشی کند. اما حداقل انتظار این است که دستگاه دیپلماسی مواضعی شایسته رفتار خصمانهِ مستمر سعودی ها و درخور اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی اتخاذ نماید.



[ دوشنبه 91/2/4 ] [ 6:45 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه