سید خراسانی

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ سید خراسانی خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

تأملاتی درباره دو اتفاق سال 90 که نام ایران را بر صدر خبرها نشاند؛
آن بی هیاهو، این بی حیاهو!

 

رحیم مخدومی: در سال 1390، اتفاق‌های زیادی در ایران رخ داد که منجر به صدرنشینی نام کشور عزیزمان در لیست خبرهای مهم جهان شد. در این میان دو خبر به خاطر ویژگی منحصر به فرد و وجوه اشتراک متعدد، قابل تأمل و درس و عبرت است.



خبر اول: اصغر فرهادی با ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران مفتخر به دریافت جایزه‌ی اسکار شد.

خبر دوم: مصطفی احمدی روشن به عنوان جوان ترین دانشمند نسل سوم انقلاب، مفتخر به دریافت مدال شهادت شد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/1/6 ] [ 3:46 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

 



[ پنج شنبه 91/1/3 ] [ 2:30 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

طرح سؤال از رئیس جمهور با هر نیت و قصدی که کلید زده شد، بالاخره صبح روز چهارشنبه به مرحله اجرا رسید. در این جلسه چه از طرف سؤال کنندگان و چه از طرف رئیس‌جمهور، مطالبی عنوان شد که مطمئناً در روزهای آینده، مبنای تحلیل و بررسی ها بسیاری خواهد بود. بررسی عکس العمل های مردم ایران از نگاه جامعه شناختی سیاسی، به خوبی روشن ساخته است که در متُد تحلیل‌گری مردم ایران، هر اظهار نظر و عمل‌کردی در فضای سیاسی از سوی مسئولین، ابتدا با خط کش مواضع و مطالبات امام خامنه ای (مدظله) سنجیده می شود؛ هر چند این موضوع بیشتر در مباحث کلان و اصلی کشور جاری است و قاطبه مباحث مطرح شده در مجلس از جنس مسائل فرعی، دسته چندم و گاهی جزیی بوده است. با توجه به این نکته به منظور بصیرت سنجی سؤال کنندگان و شخص رئیس جمهور، توجه به مطالبات و مواضع امام خامنه ای (مدظله) درباره برخی از مطالب مطرح شده در جلسه سؤال از رئیس جمهور می تواند ما را در شناخت صحنه و بازیگران آن یاری دهد.

1- بخشی از سؤالات، در مورد  اظهار نظرهای چالشی از سوی دولت، طراحی شده بود. به عنوان مثال طرح مواضعی درباره مسئله حجاب از سوی شخص رئیس جمهور یا مسئله مکتب ایرانی از سوی برخی افراد حاشیه ساز و جریان نفوذی در درون دولت از جمله کلیدی ترین مسائل مورد اشاره سؤال کنندگان از شخص رئیس جمهور بود. حال در این رابطه مباحث و پرسش های متعددی مطرح می شود؛ پرسش هایی مثل اینکه آیا طرح مجدد این مسائل ضروری بوده است یا خیر؟ آیا این پرسش ها با نگاه به مواضع و مطالبات امام خامنه ای (مدظله) طراحی شده است یا چنین ملاحظه ای در طراحی سؤال‌ها، کمرنگ بوده است؟ در ادامه، گزیده ای از سخنان رهبر معظم انقلاب خواهد آمد شاید برای دریافت پاسخ پرسش هایی از این دست، مناسب باشد:

  ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/1/3 ] [ 2:12 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

تمام آن‌چیزی که به‌عنوان سرمایه اصلاحات تلقی می‌شد، از درون صندوق های رأی به‌دست آمده بود. به عبارت دیگر خاتمی جایگاه خود را مدیون اقبال توده های مردم در دوم خرداد 76 در پای صندوق‌های رای می داند. بنابراین طبیعی است که به صندوق رای احترام بگذارد و ساختاری را که منجر به به‌قدرت رسیدن او شده است، تخریب نکند.

اگر چه در 22 خرداد 88 توهم، شیطنت و ساده اندیشی و توطئه دست به دست هم داد و بزرگ‌ترین دستاورد نظام مردم سالار دینی را دست‌خوش آسیب کرد، ولی اندیشه بازگشت به قدرت از طریق صندوق های رأی و کسب وجاهت مردمی انگیزه ای است که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

خاتمی اگر بازی‌خورده داستان فتنه بوده است و یا اگر میدان دار تحولات بعد از آن، اکنون، به این نتیجه رسیده که ادامه راه گذشته بر خسارات جریان اصلاحات می افزاید، البته اگر چیزی از اصلاحات مانده باشد و تلقی عمومی آن است که جلوی ضرر را هر کجا که بگیری نفع است، باز اگر از سرمایه، چیزی باقی مانده باشد.

انتشار خبر رأی دادن خاتمی در بعداز ظهر 12 اسفند در یک روستا نزدیک تهران به‌دور از دید خبرنگاران اگرچه برای نیروهای انقلاب با ذوق زدگی همراه نبود، ولی لایه هایی از جریان اپوزیسیون را به‌شدت دچار شک کرد. آنها که تمایل داشتند از این نردبان همچنان بالا رفته و فرضیه های خود را بر دوش خاتمی و امثال او به این طرف و آن طرف بکشند، به یک‌باره همه اندوخته های خود را طعمه حریق دیدند. خاتمی که عقبه ای دیگر در پشت سر خود حس نمی کرد، وقتی صفوف رأی دهندگان را دید و شنید، حداقل خود را در عقب صف در یک جایی جای داد تا شاید در آینده دوباره به اول صف برگردد. اگرچه دنیا دار امکان است. ولی همان‌گونه که آب رودخانه به عقب بر نمی گردد، جریان رو به رشد و تکامل انقلاب اسلامی نیز از ایستگاه‌های گذشته عبور نخواهد کرد. همواره رویش‌های جدیدی در راه بوده و باید منتظر این رویش‌ها به‌خصوص در عرصه مجلس نهم و انتخابات ریاست جمهوری‌ آینده بود.

دکتر حسن نیلی**استاد دانشگاه شیراز



[ پنج شنبه 91/1/3 ] [ 1:56 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

- یا مقلب القلوب والابصار...

چشمان ما بسته بود. راستش را بخواهید، چشمان‌مان را بسته بودند و تلاش هم نمی‌کردیم برای رهایی از این گمراهی و تاریکی. 2500 سال چشم‌های‌مان را بسته بودند و بسته بودیم و نمی‌دانستیم زندگی در سایه یک حکومت مبتنی بر عدالت، مهربانی، آرامش، آسایش، امنیت و اسلام عزیز چه لذتی دارد.

نمی‌دانستیم اجرا شدن قوانین الهی در جامعه چه ثمرات و برکاتی برای ما دارد.

نمی‌دانستیم و باور نداشتیم که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و وابسته دیگران نباشیم.

نمی‌دانستیم این خطکشی جهان اول – جهان سوم یک دروغ بزرگ است که تحت پوشش قشنگ "کشورهای توسعه یافته – کشورهای در حال توسعه" به ما ارائه کرده‌اند.

باور نداشتیم که می‌تواند اسلامی و الهی بود و پیشرفت کرد؛ پیشرفت علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و غیره.

نمی‌دانستیم لذت حلال هم وجود دارد و برای بهره‌مندی از نعمت‌های دنیوی پرودگار، اصلا نیازی نیست خودمان را به گناه آلوده کنیم.

نمی‌دانستیم... نمی‌دانستیم... نمی‌دانستیم تا اینکه خداوند قلب ما را محل انقلاب قرار داد و چشم‌های‌مان را باز کرد. چشم‌ها که باز شد، روح‌الله را دیدیم؛ عظمت و نورانیت روح‌الله، قلب ما را مشمول انقلاب الهی کرد و شد آنچه باید می‌شد.

ای تغییر دهنده قلب‌ها و دیده‌ها، این انقلاب را از رحمت تو داریم.

 

  ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/1/3 ] [ 1:40 عصر ] [ سید امین افضلی ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه